Kezdőlap (Kollázs)

 Művészet 

Kezdőlap  
 
 
Kezdőlap » Művészet » Kollázs


 

Kollázs

Művészet  Klasszikus művészet  Kompozíció

kollázs
Felragasztott képelemekből, tárgyakból komponált képzőművészeti alkotás.
Francia szó (collage) a coller (ragaszt) igéből, ennek forrása latin közvetítéssel a görög kolla (enyv). kollagén, kolloid.


Kollázs - francia szó, papírok, fényképek, képnyomatok egymásra ragasztott montázsa, a huszadik században elterjedt technika.
Legfrissebb mozgóképes hírünk:
További mozgóképes hírek ...

kollázs: ragasztott kép vagy kép gazdagítása ragasztott részletekkel
kollonád: vízszintes lezárású, nyitott oszlopsor (pld. Róma, Szent Péter tér)
kolorit: egy festmény szín együttese ...

A kollázsok

Picasso, Braque és Juan Gris betűket, újságkivágásokat, majd más anyagot applikáltak festményeikbe, ezzel új plasztikai hatást akartak elérni, a festéknél keményebb anyagokkal új formai viszonyokra törekedtek.

Kollázsa pl.:
Picasso : A gitár (1914)
Picasso a humanizmus eszméit képviselte; Guernica (1937) c. képével a fasizmus barbár, értelmetlen pusztításai ellen tiltakozott.

KOLLÁZS: a mindennapi életből vett szövegek ( élőbeszéd, újsághír satöbbi ) beillesztése a szépirodalmi műbe, illetve az ilyen szövegekből összeállított mű -
...

A kollázsok meglehetősen hasonlítanak ehhez az összerakáshoz, amelyből új tárgy születik, de azért nem lét-tárgy, legalábbis első látásra.

Bálint Endre, kollázsok, objektek - Iparművészeti Múzeum, Budapest (meghívó)
- IH Galéria, Pécs (katalógus)
Erdély Miklós: , kreatív gasztronómiai kirándulás a Kreativitás - Vizualitás tanfolyam keretében - Szentendre környéke (meghívó, fotó) ...

Későbbi szentendrei kollázsai, valamint sokrétű rajz- és temperamontázsai szintén ennek a műfajnak a szerkesztési eljárását követik, így a montázs szinte mindvégig jelen van életművében.

(Juan) Gris: Kávéházi csomag, kollázs, 1914. (Ulm, Museum) 291. (Umberto) Boccioni: Az izmok dinamizmusa, bronz, 1913. (New York, Museum of Modern Art) 292. (Marcel) Duchamp: Lépcsőn lemenő akt, 1912. (Philadelphia, Museum of Modern Art) 293.

Alkalmazásuk a festészetben használatos kollázsra vezethető vissza. Ezzel kapcsolatban a "kísérleti film" teoretikusa, a vonal ritmikus mozgására alapozott cinéma graphique művelője, Hans Richter 1959-ben az alábbi meglepő, ...

Vajda Lajos 1929 körül újságkivágások fényképeinek merész egymásbaépítésével, kollázsokkal mutatta fel kora valóságát, háborút, kivégzést, Ázsia és Európa véres pillanatait. Későbbi műveiben is sok a szenvedés, ősi állapotok iránti nosztalgia.

A pop-art azután túlnyomórészt elveti az érzéki festőiséget, és olyan személytelen, gyakran gépies technikákat alkalmaz, mint a sokszorosítás, a nagyítás, a kollázs, de attól sem riad vissza, ...

A leghétköznapibb hulladékokat gyűjtik össze, rendezik újra, fézik fel, vagy ragasztják kollázsokká, vágják montázzsá.

A szürrealisták rögvest a festészethez és a szobrászathoz fordultak. A váratlan elemek okozta sokk, a frottázs, a kollázs és a dekalkománia használata, rejtélyes tájképek és álomképek áttűnése lettek az 1930-as évek kulcstechnikái.

Az ösztön, a rejtelem rögzítésére lett alkalmas a kalligramma ( képvers ), melyet Apollinaire indított útjára. A szimultaneitás, a montázs, a kollázs, a fekete humor az irodalom mellett a filmben és a festészetben is kifejezőeszközzé vált.

Lásd még: Lásd még: Festészet, Képzőművészet, Esztétika, Alkotás, Realizmus

Művészet  Klasszikus művészet  Kompozíció

 
RSS Mobile